Hallo iedereen !
Als vierde opdracht in het vak beeld kregen we de opdracht om gedetailleerder te gaan tekenen. We hadden al eerder groenten en fruit mogen tekenen met verschillende materialen. In deze opdracht kwam dit terug aan bod. Deze keer was er nog iets extra, we moesten namelijk de dieren ook uitwerken op verschillende soorten papier. Je kon zo creatief mogelijk hier op ingaan. Bijvoorbeeld op koffiefilters tekenen, op een canvasdoek, licht karton, etc. Alle studenten kregen de opdracht om 11 verschillende diersoorten tekenen.
1. Paard 4. Hond 7. Schaap 10. Kip of haan
2. Koe 5. Kat 8. Geit 11. Eend of gans
3. Ezel 6. Varken 9. Konijn
Ik heb nooit eerder dieren moeten tekenen of het was heel eenvoudig. Ik was zeker niet vertrouwd met deze opdracht en had heel wat tijd nodig om wat ervaring op te doen. Ik vond het heel moeilijk om er aan te beginnen omdat ik niet echt wist hoe. Begin je bij het hoofd of bij het lichaam? En de verhoudingen kloppen ook nooit bij mij. Het lukt me maar steeds niet om de juiste metingen en verhoudingen tussen de poten of het hoofd met het lichaam te vinden. Ik ging naar een boekenfestijn in Kortrijk Expo en kon er voor niet veel geld een boek kopen waar je dieren leert tekenen. Ik heb me deze aangeschaft en eens doorbladerd om wat ideeën uit te halen hoe je het best kunt beginnen aan zo'n tekening. Er worden heel wat handige tips in vermeld die ik in de lessen beeld kon gebruiken. Bekijk maar alvast de resultaten van mijn tekeningen. Ik hoop dat u deze ook geslaagd vind, net zoals ik.
![]() |
| Eend - bordkrijt |
| Schaap - zwarte balpen |
| Konijn - grijs tekenpotlood |
| Haan - plakkaatverf |
| Hond- houtskool en tekenpotlood |
| Koe - vetkrijt |
| Paard - houtskool en tekenpotlood |
Ballonmasker als fantasie monster
Als derde opdracht kregen we in het vak beeld de opdracht om een ballon te beplakken met papier-maché. Daarvan kregen we de keuze om ofwel een masker te maken of een fantasie monster die kan rechtstaan. Iedereen begon alvast met het beplakken van zijn/haar ballon en kon zo nog rustig nadenken wat we er van zouden maken. Ik vond dit een heel moeilijke beslissing, maar koos uiteindelijk om een fantasie monster te maken. Wat hadden we precies nodig bij deze activiteit? Iedereen bracht een ballon mee, behangerslijm en heel veel kranten om stroken papier te scheuren.
Daarna hadden we hierbij ook nog kosteloos materiaal nodig, zoals yoghurtpotten, kaasdozen, karton en andere materialen. Met dit materiaal kunnen we dan wat volume aanbrengen aan onze ballon om grote oren te maken, een opvallende neus, poten en misschien een staart. Kortom tot alle lichaamsdelen eraan hangen. Ik heb een mini-mevrouw monster gemaakt met grote ogen en opvallende lippen. Ze heeft ook één grote voet om op te staan zodat ze zeker niet kan omvallen. Hier is het resultaat:
Kijk eens wat er in mijn koffer zit..
Ra ra ra.. wat zou er in mijn koffer verstopt zitten? Voorlopig nog helemaal niks. In het vak Beeld kregen we van onze docent de tweede opdracht om een beeldkoffer te ontwerpen. Wat is juist een beeldkoffer en hoe gaan we juist te werk? We kregen dus al eerste de opdracht om een oude koffer te zoeken. Het leek mee eenvoudig om een oude valies te vinden, maar dat was helaas niet zo. Sommige mensen hebben dit boven op hun zolder liggen, maar sommigen moeten één aankopen via internet, kringloopwinkel, enz. Als je echt geen andere oplossing zag, kon je natuurlijk ook altijd een nieuwe koffer kopen en beschilderen. Deze opdracht moesten we 18 november indienen.
Deze beeldkoffer mochten we naar onze eigen ideeën en creativiteit versieren. We konden inspiratie halen uit prentenboeken, internet, folders, kleurplaten, enz. Om de koffer tot een mooi geheel te laten lijken, moesten we ervoor zorgen dat de voorkant en achterkant gekoppeld waren aan elkaar. Mijn inspiratiebron was het prentenboek 'Fien en Milo' van Pauline Oud. Je kon ook werken met tegenstellingen zoals: nacht en dag, zomer en winter, water en vuur, enz. Ik werkte echter niet met tegenstellingen, maar wou er een verhaallijn inbrengen. Mijn beeldkoffer bestaat dus uit een konijn die een groentewagentje vooruit duwt en gedeeltelijk vooruit wordt getrokken door de muis. Terwijl het konijn duwt, neemt de muis stiekem soorten fruit die hij nadien allemaal opeet. Je kan enkele fruitresten op de grond terug vinden. Ik heb gekozen voor dit onderwerp, omdat ik mijn eigen koffer wel amusant vind en denk dat het kleuters zal aantrekken door de vele complementaire kleuren. Wat zeker niet mocht was, commerciële figuren gebruiken tijdens deze opdracht. Het is namelijk de bedoeling dat dit een duurzame koffer wordt en meermaals gebruikt kan worden in de kleuterklas voor welke gelegenheid dan ook. Waarvoor ga ik deze koffer dan vooral gebruiken? Ik denk dat ik de koffer ga gebruiken om allerlei voorwerpen in te verstoppen. Zo wek je nieuwsgierigheid bij de kleuters. Je kan hen dan bijvoorbeeld elk om de beurt eens laten kijken of eens laten voelen in de koffer om te raden wat erin zou zitten. Je kan dit dus altijd in een inleiding gebruiken bij een eventueel spel of als tussendoortje.Fruitti & Vegi mix op papier
In het vak Beeld kregen we van onze docent de eerste opdracht om 6 tekeningen te maken. We moesten namelijk stukken fruit of groenten tekenen met op ieder tekenblad een verschillend soort materiaal. We leerden dus kennismaken met verscheidene soorten tekenmaterialen zoals: een grijs tekenpotlood, vetkrijtjes, waterverf, kleurpotloden, houtskool en bister.
We gingen maandag 7 oktober aan de slag in het beeldlokaal. Alle studenten uit mijn klas moesten een stuk fruit of groente meebrengen naar de klas die we vervolgens op een wit blad papier voor ons moesten leggen. We leerden verschillende technieken en houdingen om daarna zo efficiënt mogelijk te kunnen tekenen. Zo toonde ze ons hoe je de verhouding van je stuk fruit of groente kan nabootsen op je blad. Dat doe je door je tekenpotlood voor je voorwerp te houden en op die manier te meten hoe lang of hoe breed je stuk fruit of groente is. Daarna moesten we ook leren kijken hoe de lichtinval op ons voorwerp schijnt zodat we de schaduw zo nauwkeurig mogelijk konden natekenen.
Als leuk alternatief kon je ook altijd een stuk van je voorwerp snijden of er eens in bijten om het jezelf iets moeilijker te maken. Zo werd het ook nog een gezonde en lekkere tekenles.

Super mooi getekend Ann-Sophie! Je zal een super goede kleuterjuf zijn met een heel warm hart voor alle kinderen. Na 6 jaar jou te kennen, weet ik zeker dat je er helemaal voor geschikt bent!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes xx
Dank u wel, ik heb er dan ook veel tijd en energie ingestoken. Ik ben zeker tevreden met het resultaat en hoop dat mijn docent dat ook is.
VerwijderenGroetjes terug en bedankt voor de reactie!
Amai Ann-Sophie! Zo mooi getekend van je de dieren, je fruit en groenten, koffer en je masker. Het is echt prachtig!! Doe zo verder!
BeantwoordenVerwijderenMooie blog Ann-Sophie en je werkjes zijn heel erg mooi!
BeantwoordenVerwijderenJe wordt vast en zeker een goede kleuterjuf.
Groetjes Laura
Ann-Sophie je mag trots zijn op je werkjes!
BeantwoordenVerwijderenZeer creatieve meid! Doe zo verder en dit draait allemaal positief uit.
Mvg Sarah