Observatiedagen

Doe-dagen in de kleuterklas

Daar stond ik dan, helemaal vooraan in de klas. Ik heb de voorbije dagen de taken van mijn stagementor mogen overnemen en deze toepassen in de klas. Ik heb mijn eigen voorbereidingen uitgevoerd en heb heel toffe dagen samen met de kleuters beleefd. 

Ik had als eerste activiteit een beeldactiviteit voor de kleuters uitgewerkt. De kleuters mochten een schoorsteen bestempelen waar een Zwarte Piet door de schoorsteen kruipt. Bij deze activiteit konden de kleuters verschillende technieken hanteren. Ze mochten de schoorsteen stempelen met een spons, het dak schilderen, de strook van de pietenmuts stempelen met stempelstiften en op het hoofd van Zwarte Piet snippers kleven. De kleuters vonden dit fantastisch en waren heel enthousiast. Wanneer ik hen in de kring de activiteit uitlegde stonden alle kleuters al recht om meteen aan de slag te gaan. Ik kon wel opmerken dat niet iedere kleuter met deze technieken vertrouwd was. Bij de ene lukte dit vlotter dan bij de andere kleuter. Uiteindelijk hebben alle kleuters hun best gedaan en voor een geslaagd werkje gezorgd. 

Ik heb ook mijn muziekmomenten gegeven en hen kunnen amuseren met mijn verschillende manieren om het lied aan te leren. De kleuters hadden hier duidelijk plezier in. Het enige probleem was dat de kleuters nog nooit eerder met muziekinstrumenten hadden gespeeld en het zo ook moeilijk was om ermee te spelen terwijl we het lied zongen. Dit verliep niet helemaal zoals ik gehoopt had. 

Hieronder zie je enkele spullen die ik nodig had tijdens deze doe-momenten. Ik heb alles zelfgemaakt zoals de stoomboot met velcro waar de kleuters hun symbool kunnen aanhechten. Dit zal ik gebruiken bij het onthaal om alle kleuters te verwelkomen op de boot van Sinterklaas. Daaronder zie je het resultaat van de knutselwerken van de kleuters. Ik heb ook de zak van Sinterklaas bij me waar verscheidene fopcadeautjes inzitten van de fop Piet om ook tijdens het onthaal te gebruiken. Daarboven zie je een beer met de kleren van Sinterklaas die ik tijdens mijn godsdienstmoment nodig had en tot slot zie je nog een puzzel met Zwarte Piet en Sinterklaas en  het paard van Sinterklaas die ik gebruikte bij tussendoortjes om de kleuters te ontspannen. 



Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit had verwacht dat er zoveel voorbereidingswerk aan te pas zou komen, maar het belangrijkste is dat ik het met plezier deed. Ik vond het alleszins geweldig om juffrouw Ann-Sophie te zijn en ook vooral omdat ik van die kleuters heel veel liefde kreeg. 

Ik kan niet wachten tot mijn stages in het tweede semester om opnieuw plezier te beleven met de kleuters. 




Zwarte Piet, Gekke Piet!

In de lessen muziek heeft iedere student een lied gekregen van de docent. Het is de bedoeling dat we dit lied zingen in de kleuterklas tijdens de doe-dagen. Je moet tijdens de drie doe-momenten hen drie muziekmomenten aanbieden. Deze muziekmomenten moeten elk op een andere manier uitgewerkt zijn. Bijvoorbeeld eens het lied zingen met body-sounds, muziekinstrumenten of eventueel het lied uitbeelden. We moeten de kleuters in eerste instantie entertainen en proberen de kleuters dit lied op een speelse manier aan te brengen. Zo zullen de kleuters dit lied veel beter en sneller onthouden. Je ziet wel dat je een lied heel leuk en creatief tot de kleuters brengen. 

Ik heb gekozen bij het eerste muziekmoment met prenten te werken. Ik heb prenten afgedrukt die aantonen waarover het lied gaat. Het tweede muziekmoment zal met muziekinstrumenten gespeeld worden. Hopelijk vinden de kleuters dit heel amusant omdat ik van mijn mentor al gehoord had dat ze nog nooit eerder in contact kwamen met muziekinstrumenten. Ik vind het alvast een eer om de eerste te zijn om hen dit aan te leren. Als slot koos ik voor het derde muziekmoment om met body-sounds te werken en het uit te beelden. Bij dit lied is dit zeer toepasselijk, want het lied beschrijft namelijk lichaamsdelen van Zwarte Piet. Na deze drie dagen zullen de kleuters dit lied helemaal mee kunnen zingen zonder enige hulp. 

Uitbeelden van het lied:
  • 'Jij loopt op de daken': stappen met de voeten
  • 'Niemand die je ziet': handen voor de ogen
  • 'Zwart zijn je handen':  draaien met de handen
  • 'Zwart is je snoet': neus tikken
  • 'Rood is je hoed': hoofd tikken
  • 'En die staat je goed': duim omhoog 

Het lied: 'Zwarte Piet, Gekke Piet'


Zwarte piet. Gekke piet. 
Jij loopt op de daken, niemand die je ziet. 

Zwart zijn je handen, zwart is je snoet. 

Rood is je hoed… 

En die staat je GOED !!! 



En toen werd het stil. Ssst.. ssst..

Het voorleesboek 'Pien is Sinterklaas', is een boek geschreven door Judith Koppens.

Dit boek heeft als doelgroep: peuters en kleuters. Ik heb het boek zelf gelezen en vind het heel mooi. Het is bedoeld voor een jong doelpubliek, dus is het natuurlijk met heel mooie en en duidelijke prenten uitgewerkt wat het voor kleuters fijn maakt om al kijkend te luisteren.
Ze kunnen actief meedoen met dit verhaal en kunnen zich ook een beter beeld schetsen als er verzorgde en duidelijke prenten aanwezig zijn. 


Dit voorleesboek gaat over een meisje dat Pien heet. Ze zou heel graag eens Sinterklaas zijn. Om op Sinterklaas te lijken heeft ze hiervoor een bijzondere outfit voor nodig.. Wat draagt Sinterklaas ook al weer? Hmmm een hoge mijter met een geel kruis, een rode fluwelen mantel en niet te vergeten een lange gouden staf. In het boek gaat Pien samen met de kleuters opzoek naar de gepaste kledij om net als Sinterklaas te zijn. Het fijne aan dit voorleesboek is dat je als juffrouw een heleboel vragen kan stellen aan de kleuters. Bijvoorbeeld: 'Wat heeft Pien nog allemaal nodig?'. Op die manier ontstaat er interactie tussen de juf en de kleuters en kunnen ze actief meedoen en meedenken tijdens het voorleesmoment. Ik zal dit verhaal voorlezen aan de kleuters tijdens mijn doe-dagen. Ik zit al vol spanning om het hen te vertellen wat Pien allemaal van plan is. Wil je weten hoe de kleuters zullen reageren bij het voorlezen? Lees dan mijn volgend blogbericht om hun reactie te weten. 




Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan...


Hallo iedereen!

Het is eindelijk terug zover. Sinterklaas komt naar België en alle kinderen zijn in blije verwachting om hem te zien. Vele kinderen staan al te popelen om hun schoen klaar te zetten en een mooie brief te schrijven voor die lieve, goede man. Dit semester in de maand december mogen we voor de eerste keer onze vaardigheden en kennis toepassen in de kleuterklas. We hebben al heel wat geleerd in het vak didactiek, hoe het in het kleuteronderwijs eraan toe gaat en wat er zoal verwacht word van een toekomstige leerkracht. 



Op maandag 2 december, dinsdag 3 december en woensdag 4 december mogen we zelf eens kleuterjuffrouw zijn. We kregen al de kans om enkele dinsdagen te observeren en mee te participeren in een kleuterklas, maar nu zelf les geven is helemaal iets anders. Onze doe-dagen of praktijkdagen werden gepland in de periode wanneer Sinterklaas naar de kinderen en school komt. Wij moeten natuurlijk allerlei activiteiten voorbereiden in het kader van de Sint. 

Hiernaast zie je mijn zelfgemaakte stoomboot waar de kleuters hun symbool kunnen aanhechten. Dit zal ik gebruiken bij het onthaal om alle kleuters te verwelkomen op de boot van Sinterklaas. Ik heb ook de zak van Sinterklaas bij me waar verscheidene fopcadeautjes inzitten van de fop Piet. Ik ben alvast benieuwd hoe ik het als juffrouw zal doen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit had verwacht dat er zoveel voorbereidingswerk aan te pas zou komen, maar het belangrijkste is dat ik het met plezier doe! 

Ik zal jullie in een volgend blogbericht laten weten hoe juffrouw Ann-Sophie het gedaan heeft in de kleuterklas. Tot later!




Observatie in het lager onderwijs

Wat was me dat een dag. Op 22 oktober 2013 kregen we de opdracht om te gaan observeren in het lager onderwijs. Ik en een medestudent mochten in het 1ste leerjaar in 't Nieuwland in Tielt mee participeren. Wel dat dachten we toch. Je kan een kleuterklas niet vergelijken met een klas uit het lager. In de kleuterklas spreken we van activiteiten en kan je mee participeren, maar in het lager onderwijs spreken we al over lesvakken zoals taal, wiskunde, wereldoriëntatie, enz.

De dag dat we gingen meevolgen met de leerlingen uit het 1ste leerjaar was een dinsdagnamiddag. Toen hadden ze die namiddag van vakken juist nog godsdienst, knutselen en wereldoriëntatie. De klasindeling vond ik niet zoveel anders dan een 3e kleuterklas. Er waren veel gelijke zaken zoals een kring waar het vak godsdienst gegeven word en heel veel tekeningen die uithangen in de klas.

De meester startte de namiddag met het vak godsdienst waar de leerlingen in de kring mochten plaats nemen om te bezinnen. Er werd een verhaal voorgelezen over het onderwerp 'dood'. Achteraf vroeg de meester welk gevoel er bij de leerlingen opkwam en wat ze van het verhaal vonden. Even later mochten de leerlingen terug naar hun schoolbankjes gaan om af te wachten wat de meester nu zou doen. Plots begon hij met een gedicht over spoken om de beeldactiviteit in te leiden. De leerlingen konden al snel raden dat ze iets mochten knutselen over het thema 'Halloween'. Tijdens het knutselen konden we vooral gaan vergelijken met kleuters. De leerlingen uit het 1ste leerjaar gaan al zelfstandig te werk en hebben amper hulp nodig terwijl een kleuter wel begeleid moet worden. En als laatste vak was er wereldoriëntatie dat ging over het bos. De leerlingen moesten allerlei oefeningen in hun schriftje maken. Bijvoorbeeld woordjes verbinden met foto's. 

Na het observeren kon ik voor mezelf besluiten dat ik het 1ste leerjaar ook nog leuk vond om les aan te geven. Waarschijnlijk omdat het 1ste leerjaar nog nauw aansluit bij het 3e kleuter en er daarom nog niet zo'n verschil is. Moest ik op deze observatie namiddag in een 4e leerjaar staan dan zou ik snel kunnen zeggen dat lager onderwijs desondanks niets voor mij is. Ik ben er toch zeker van dat je als juffrouw een heel andere functie uitoefent voor een kleuterklas dan voor een klas uit het lager onderwijs.

Ik vind het toch persoonlijker leuker om les te geven in het kleuter onderwijs, gelukkig maar ook dat ik dat vind. Bij kleuters heb je misschien een grotere verantwoordelijkheid, maar je hebt dan ook een betere relatie en connectie met hen. Je staat bij kleuters letterlijk ertussen terwijl je bij leerlingen enkel voor hen staat in de klas. Ik hou er van om tussen die kleine kleuters te staan en hen te boeien met verschillende nieuwe zaken omdat ze dan echt aan je lippen hangen. 

Wat een letter- en cijferboel

 

Welkom in de kleuterklas


Hallo iedereen!

Op 24 september ben ik voor de eerste keer op observatiedag geweest in het 1e kleuter.
Voor het studievak didactische verkenning moeten we in de kleuterklas gaan observeren om zelfkennis op te doen. Wanneer ik dit hoorde was ik wel wat gespannen en zenuwachtig. Ik heb in mijn schoolloopbaan nog nooit een stage gevolgd dus was ik benieuwd hoe deze observatiedag bij mij zou verlopen. De meeste studenten uit mijn klas hebben al reeds eens een stage gevolgd in een kleuterklas en hebben al meer kennis hierover terwijl ik nog alles moet ontdekken en te weten komen.

Deze eerste observatiedag liep vlot maar nog niet helemaal zoals ik had verwacht. Dit kwam vooral omdat ik mezelf nog moest aanpassen en nog niet volledig wist hoe het eraan toe gaat in een kleuterklas. Twee weken later op 15 oktober ging alles veel beter. Ik had mij enorm geamuseerd omdat de kinderen me meteen herkenden toen ik aankwam op de vrije basisschool. Daardoor liep ik van s'morgens vroeg al opgewekt en had ik bij deze dag een goed gevoel. Ik had al meer zelfvertrouwen omdat ik op de eerste observatiedag veel bijgeleerd heb. Eenmaal ik terug mee participeerde in de klas had ik een heerlijk gevoel alsof ik er al die tijd al les gaf en nooit ben weg geweest. Ik ben volgens mij op de goede weg om juffrouw te worden.

Het is fijn om in een kleuterklas te zijn!



3 opmerkingen:

  1. Super mooie knutselwerkjes gemaakt met de kleuters!! Waarschijnlijk een zeer leuke ervaring gehad tijdens die stage.. Nog heel veel succes gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Ann-Sophie je blog ziet er prachtig uit! Het valt op dat je er veel tijd in gestoken hebt :) Echt goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt heel sjiek gemaakt Ann-Sophie! Echt ik ben bijna sprakeloos. Je kan het goed zien dat je er veel moeite voor gedaan hebt. Heel mooi eindresultaat! Proficiat! En nog heel veel succes met je studies !!! Liefs Dewi

    BeantwoordenVerwijderen