
VIVES campus te Tielt organiseerde samen met alles studenten uit de lerarenopleiding een afsluiter voor het jaar 2013. We kregen in de les muziek een kerstlied waarin staat geschreven dat VIVES kerstmis je wat wenst, namelijk vriendschap, vreugde en vrede graag met heel veel mooie dromen voor elkaar. Er werd alvast uitbundig geoefend in de lessen muziek om het lied uiteindelijk uit ons hoofd te kennen. Gelukkig was het niet zo'n moeilijk lied, want ik heb nogal moeite om iets uit het hoofd te leren en dan nog eens juist te zingen.
Dit kerstlied en kerstwens van VIVES werd gezongen in het onthaal van onze school. Zoals je straks in het filmpje zal zien, zijn we met een groot aantal studenten die het volledige onthaal meteen konden opvullen. Het lied werd geassisteerd door onze eigen docent, An Bekaert als pianiste. We kregen ook als opdracht om die dag een extraatje te doen. Alle studenten mochten een kerstmuts meebrengen en moesten liefst donkere kleren aantrekken met een rood accent. Dit brengt aan onze kerstkaart met de VIVES wensen en aan ons filmpje nog meer kerstsfeer. Na het zingen van het lied mochten alle studenten hun kerstmuts in de lucht gooien om het jaar af te sluiten. Ik heb hieronder een link geplaatst naar het filmpje. Bekijk het alvast en ik wens jullie ook een gelukkig nieuwjaar en hopelijk mogen jullie wensen ook allemaal uitkomen in het komende jaar!
Vrolijk kerstfeest en alvast gelukkig nieuwjaar!
Muzisch project
Voor het vak muzische grondhouding moeten we onszelf creatief aan het denken zetten. We kregen de opdracht om een verhaal uit te beelden in een buitenschoolse opvang. Om te beginnen werden we in groepjes van 6 verdeeld. Daarna kregen we het boek 'Aan tafel' van Wilma Degeling en kregen we enkele weken de tijd om het verhaal na te bootsen. We moeten een draaiboek bijhouden over wat we allemaal nodig hebben voor het toneelstuk. We kregen voor deze opdracht voldoende tijd om alles voor te bereiden waaronder onze tekst schrijven, het decor opstellen, kostuums creëren, enz. We kunnen aan de foto hieronder tonen dat we een eigen huisje en boom in elkaar geknutseld heb. Als bewijs zie je ook dat onze kostuums beperkt zijn, maar dat je toch op een creatieve manier je kan verkleden en inleven in een bepaald personage of dier.Op 7 november moesten we ons toneelstuk opvoeren aan onze docent muzische grondhouding en werd onze generale repetitie geëvalueerd. Het is goed verlopen, maar er moet nog enkele zaken aangepast worden. Op 14 november is het zover en mogen we naar de buitenschoolse opvang in Kanegem gaan optreden samen met nog een ander groepje. We mogen de kinderen uit de school gaan entertainen met onze expressieve gebaren en stemgebruik.
Saved by the bell!
Hieronder staan nog twee sites. Op de ene site kan je nog extra informatie vinden over de organisatie Studie Globo en 'Saved by the bell' en ook nog het lied dat we aanleerden aan de kinderen met songtekst op Youtube.
Op
Tweedaagse!
Op maandag 30 september en dinsdag 1 oktober zijn wij met alle
1e eerstejaarsstudenten BAKO en BALO op tweedaagse geweest naar
Loppem- Zedelgem. We verblezen in het jeugdverblijf 'Merkenveld'. De tweedaagse werd
georganiseerd door het vak Muzische grondhouding met als doel om de
verschillende domeinen beter te leren kennen. Er
werden activiteiten uitgevoerd rond taal, drama, beweging, beeld en
muziek. Op deze tweedaagse kregen we ook vooral de kans om de andere
studenten beter te leren kennen.
Als inleiding van de eerste dag leerden we het liedje van 'Saved by the
bell'. Daarna gingen we op 30 september van start met de eerste activiteit rond
Taalvaardigheden. Gedurende deze activiteit voerden we allerlei verschillende
opdrachten uit. Als eerste opdracht oefende we onze uitspraken a.d.h.v. een
dierendialoog, spreekkoor, verschillende intonaties in een gedicht, enz. Als tweede opdracht werden we verdeeld in groepjes
om als slot een verhaaltje uit te beelden. We kregen de keuze uit Roodkapje
of Assepoester. Daarna kregen we wat tijd om dit verhaaltje voor te bereiden. En als laatste mochten we naar elkaars voorstelling kijken.
De tweede activiteit van de dag was een activiteit rond drama. Als inleiding zaten we in een kring zitten en deden we een spelletje om elkaar namen te leren kennen. We deden het spelletje 'Ik ga naar de kermis en zit op de paardjesmolen met...' Zo moest je telkens de namen vernoemen die voor jou zaten. Tegen het einde van het spelletje kenden we alle namen van onze klas. Daarna deden we allerlei oefeningen waar we bepaalde zaken moest uitbeelden. Je moest per koppel een kaartje trekken met een situatie op. De ene student was dan de beeldhouwer en moest de andere student in een houding zetten zodat de anderen konden raden wat de student uitbeeldde. Op deze manier leerden we hoe we expressief moeten zijn om dingen uit te beelden.
Na de middag hadden we nog een derde activiteit rond beweging. In deze activiteit deden we ook verscheidene oefeningen rond uitbeelden. Het was wel wat moeilijker omdat je in beweging namelijk woorden moest uitbeelden zoals trots, woede, minachtend, enz. Om het einde van de activiteitendag af te ronden deden we nog een gezamenlijk slot spel met alle eerstejaarsstudenten BAKO en BALO. Tot slot was er ook keuze uit verschillende avondactiviteiten die de docenten hadden voorzien. Je had de keuze tussen kampvuur, dansles, film of gezelschapspelen te spelen. Ik koos voor het kampvuur waar we met heel wat enthousiaste studenten samen zongen en konden genieten van de gezellige sfeer rond het kampvuur.
De tweede activiteit van de dag was een activiteit rond drama. Als inleiding zaten we in een kring zitten en deden we een spelletje om elkaar namen te leren kennen. We deden het spelletje 'Ik ga naar de kermis en zit op de paardjesmolen met...' Zo moest je telkens de namen vernoemen die voor jou zaten. Tegen het einde van het spelletje kenden we alle namen van onze klas. Daarna deden we allerlei oefeningen waar we bepaalde zaken moest uitbeelden. Je moest per koppel een kaartje trekken met een situatie op. De ene student was dan de beeldhouwer en moest de andere student in een houding zetten zodat de anderen konden raden wat de student uitbeeldde. Op deze manier leerden we hoe we expressief moeten zijn om dingen uit te beelden.
Na de middag hadden we nog een derde activiteit rond beweging. In deze activiteit deden we ook verscheidene oefeningen rond uitbeelden. Het was wel wat moeilijker omdat je in beweging namelijk woorden moest uitbeelden zoals trots, woede, minachtend, enz. Om het einde van de activiteitendag af te ronden deden we nog een gezamenlijk slot spel met alle eerstejaarsstudenten BAKO en BALO. Tot slot was er ook keuze uit verschillende avondactiviteiten die de docenten hadden voorzien. Je had de keuze tussen kampvuur, dansles, film of gezelschapspelen te spelen. Ik koos voor het kampvuur waar we met heel wat enthousiaste studenten samen zongen en konden genieten van de gezellige sfeer rond het kampvuur.
Op het programma van de volgende dag 1 oktober stonden nog de activiteiten beeld, muziek en een muzisch project om de tweedaagse af te ronden. Ook dag twee is van start gegaan met vol overtuiging. We begonnen met de valiezen in te pakken en daarna te gaan ontbijten. We begonnen de tweede dag met de beeldactiviteit waar we een masker moesten ontwerpen met verschillende soorten materialen en onze creativiteit. We moesten op de tweedaagse didactische materialen meebrengen zoals een schaar, krantenpapier, papierplakband, nietjesmachine, schrijfgerief, stiften, enz. Hieronder ziet u een resultaat:
Als
laatste activiteit van de muzische domeinen van de tweedaagse hadden we nog een muziekactiviteit waar we volhardend meezongen met meneer
Coorevits. Als eerste zaten we ook in een kring en zongen we verschillende liedjes waar we oefenden om eenstemmig en meerstemmig te zingen. Als laatste mochten we creatief en zelfstandig te werk. We moesten luisteren naar een muziekfragment en op verschillende methodes en technieken tonen aan wat het ons deed denken. Ik mocht schilderen, maar er waren ook groepjes die een dansvoorstelling gaven, een verhaaltje eraan koppelden en met andere muziekinstrumenten het stuk probeerden na te spelen.
Om het einde van de tweedaagse af te sluiten was er nog een muzisch project. In dit project moesten we aan de hand van een voorwerp een verhaal gaan bij verzinnen of linken. Dit was zeer grappig om te zien!
Voor het vertrek zongen we nog eens het lied 'Saved by the bell' om een mooie tweedaagse af te sluiten. Ik hoop dat je a.d.h.v. van mijn blogbericht een beeld kunt schetsen van onze tweedaagse. Het was een super leuke en leerrijke ervaring waar ik zeker van genoten heb.

.jpg)



Zo'n toffe projecten.. Dat is wat anders dan het leven aan de unief :p.
BeantwoordenVerwijderen